وبلاگ

نکاتی باید در بازسازی ساختمان باید رعایت کنیم

نکاتی باید در بازسازی ساختمان باید رعایت کنیم

خانه‌ها به مرور زمان مستهلک می‌شوند و جذابیت و جلوه‌ی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی بازسازی یک راه حل اقتصادی و نسبتا راحت است که به شما کمک می‌کند تا به ساختمان مورد نظر خود قوام و جلوه دهید. بازسازی نیز همانند ساختمان سازی دارای قواعدی است که توسط متخصصان این حوزه تدوین و رعایت می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی این نکات و قوانین بپردازیم.

انواع روش‌های بازسازی ساختمان

به طور کلی بازسازی ساختمان به دو طریق صورت می‌پذیرد:

  • در روش اول هدف از بازسازی این است که مقاومت و استحکام ستون‌ها و پی ساختمان افزایش پیدا کند. در نتیجه دیگر به ظاهر و نمای ساختمان اهمیت چندانی داده نمی‌شود.
  • در روش دوم هدف از بازسازی تنها ظاهر و نمای ساختمان می‌باشد. در نتیجه دکوراسیون و طراحی داخلی، پوشش‌های سقف، کف و دیوار ساختمان هدف تغییرات بازسازی قرار می‌گیرند.

بر هر کدام از این روش، با توجه به هدفی که دارند، یک سری اصول و قواعدی حاکم است که افراد متقاضی باید این اصول و قواعد را مد نظر قرار دهند.

انواع روش‌های بازسازی ساختمان

نکات بازسازی ساختمان

در ادامه مهم‌ترین نکاتی که باید در حین بازسازی در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد:

تعیین سطح انتظار

سطح انتظار از هدف شما نشات می‌گیرد. لذا باید مشخص کنید که کدام قسمت‌های ساختمان را می‌خواهید بازسازی کنید و تا چه حد می‌خواهید که آن قسمت‌ها تغییر کنند؟ پاسخ این سوالات پیش از آغاز فرایند بازسازی باید مشخص باشد.

هزینه‌های بازسازی

این روزها به حدی قیمت مصالح و خدمات ساختمانی بالا رفته که شما باید پیش از این که شروع به کاری کنید حداکثر نقدینگی مورد نیازتان را مشخص نمایید. البته در نظر داشته باشید که از کل بودجه‌ای که دارید تنها ۹۰ درصد آن را باید به بازسازی اختصاص دهید. ۱۰ درصد باقی مانده را برای مدیریت حوادث پیش بینی نشده کنار بگذارید.

مشورت با متخصصان این حوزه

پیش از شروع ابتدا مواردی که می‌خواهید به ساختمان اضافه و یا از آن کم کنید را به اطلاع یک متخصص در این حوزه برسانید تا شما را راهنمایی کند. آیا سبک مورد نظرتان قابل اجراست؟ و یا این که اصلا نتیجه‌ی کار آن طور که منتظر آن هستید می‌شود یا نه؟ ضمن این افراد با تجربه در این کار می‌توانند متناسب با بودجه و استحکام ساختمان پیشنهادهای سودمندی را نیز ارائه دهند.

مقاوم سازی

فرقی نمی‌کند که هدف از بازسازی چیست رویکرد شما باید در راستای ارتقا و افزایش مقاومت ساختمان باشد. ضمن این که تغییرات اعمال شده نیز باید استحکام لازم را داشته باشند. چرا که ایران یک کشور زلزله خیز است. استحکام سقف و ستون‌ها در مقاومت کلی ساختمان تاثیر به سزایی دارد لذا در صورتی که این قسمت‌ها دچار فرسودگی شده‌اند بازسازی آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهید.

قسمت‌های مهم ساختمان

حمام و سرویس بهداشتی با توجه به شرایطی که دارند سرعت فرسایششان بالا می‌باشد و معمولا در هر بار بازسازی دستخوش تغییراتی قرار می‌گیرند. تغییرات به میزان آسیب بستگی دارند. اگر کف و دیواره‌ها فرسوده شده باشند نیاز به یک بازسازی اساسی می‌باشد. توجه داشته باشید که نمی‌توان صرف نظر از آسیبی که زیرسازها دیده‌اند به بازسازی نما پرداخت.

در بازسازی آشپزخانه ابتدا اولویت خود را شیرآلات و سیستم لوله کشی قرار دهید. پس از این که وضعیت لوله کشی مشخص شد بعد می‌توانید در مورد کابینت‌ها تصمیم بگیرید. در غیر این صورت بروز مشکل در سیستم لوله کشی نه ‌تنها باعث تخریب کابینت‌ها می‌شود بلکه شما را وادار می‌کند تا کابینت‌ها را پایین بیاورید و به لوله‌ها رسیدگی کنید.

اتاق‌ها، سالن‌های نشیمن و پذیرایی معمولا نیاز به بازسازی اساسی ندارند. اکثر افراد هدفشان از بازسازی این مناطق تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی خانه می‌باشد.

تغییر دکوراسیون

  • خستگی و دل‌زدگی افراد از محیط مهم‌ترین دلیل بازسازی ساختمان‌ها می‌باشد. در واقع خیلی از افراد در محیط‌هایی زندگی می‌کنند که با ایده آلشان فاصله‌ی زیادی دارد. در نتیجه تصمیم می‌گیرند که با ایجاد تغییراتی محیط را به ایده آلشان نزدیک‌تر کنند.
  • با سبک‌های طراحی آشنایی داشته باشید و بدانید که دوست دارید طراحی ساختمان کلاسیک باشد یا مدرن. طرح‌های کلاسیک معمولا شاخ و برگ زیادی به ساختمان می‌دهد و به مصالح بیشتر و گران‌تری نیاز دارند. سبک‌ها را به شکل همه جانبه بررسی کنید.
  • کاغذهای دیواری و پارکت‌ها می‌توانند تا حد زیادی ظاهر یک ساختمان را ارتقا دهند.

قسمت‌های مهم ساختمان

تهیه‌ی مصالح و تجهیزات مورد نیاز بازسازی

هر کاری برای این که به نتایج مطلوب برسد به دو مولفه نیاز دارد. یکی دانش فنی کار و دیگری ابزار و تجهیزات مناسب. لیونز دکور از جمله فعالان حاضر در این حوزه می‌باشد که انواع امور ساختمانی من جمله بازسازی را با تخصص و مهارت خود انجام می‌دهد و تجهیزات مورد نیاز کار را در اختیار افراد می­گذارد. کاغذ دیواری، چسب کاغذ دیواری، پارکت، پوستر، ابزار پارکت، پرده، موکت، چمن مصنوعی، آسمان مجازی و غیره از جمله مصالح مورد نیاز می­باشند.

قوانین بازسازی ساختمان

برخی از تغییرات نیاز به اخذ مجوز از ارگان‌های مربوطه دارند. لذا اگر قصد انجام هر یک از این چهار کار را دارید ابتدا به شهرداری مراجعه کنید و مجوز بگیرید تا مشمول جریمه و مشکلات بعد از آن نشوید:

  1. جا به جایی راه پله
  2. تخریب تیغه‌ها و دیوارهایی که بار اصلی ساختمان بر آن‌ها سوار است و در صورت تخریب مقاومت و پایداری کلی ساختمان کاهش پیدا می‌کند.
  3. منتقل کردن دیوارهای پارکینگ در شرایطی که این جا به جایی بخشی از فضای پارکینگ را از بین ببرد.
  4. تغییرات و جا به جایی‌هایی که طبق ضوابط شهرداری ممنوع می‌باشند.

مراحل بازسازی ساختمان

بازسازی نیاز به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خاصی دارد که کلیه‌ی این عوامل را می‌توان در ۳ مرحله کلی جا داد. در ابتدای امر بایستی نقشه‌ای کامل از تمامی اجزا و لوازم موجود در ساختمان، مشخصات کامل و تعیین کاربری فضاهای مختلف را داشته باشید و نکاتی همچون سقف پلکان، نمای ساختمان، زیر زمین و سایر نکات را بر روی آن شرح دهید.

تخریب

هر قسمتی که قصد تغییر آن را دارید در ابتدا باید تخریب شود. برای مشخص کردن مناطق تخریب حتما با شرکت‌های مهندسی و ساختمانی مشورت کنید. بسیار مهم است که هنگام حذف دیوارها به نوع بنا (فلزی، بتنی و بنایی بودن آن) و نقشی که در تحمل بار ساختمان دارد توجه کنید تا خسارات جبران ناپذیری به بار نیاید. زدن داربست و حفاظ در مناطقی که تردد زیاد است را فراموش نکنید و در شرایط مورد نیاز جریان آب، برق و گاز را قطع نمایید.

ساخت

در مرحله‌ی دوم زمان آن است که هر چه را که خراب کردید دوباره بسازید. بازسازی می‌تواند اساسی و زیر ساختی مانند ساخت تیر، ستون و دیوارک‌ها باشد و یا می‌تواند فرعی و در جهت تغییر سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌ها صورت پذیرد.

طراحی داخلی

در مرحله‌ی آخر نوبت به تزئین و زیباسازی ساختمان می‌رسد. اجرای دیوارپوش یا کاغذ دیواری، رنگ دیوار و سقف، قرنیز، کف سازی، اجرای کاغذ دیواری و پارکت، سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک، نصب کلید و پریزهای ساختمان و تزئینات نورپردازی، گچ کاری و سقف کاذب، ساخت کمدهای دیواری و کابینت‌ها، نصب شیرآلات، سینک و کاسه روشویی و نصب در‌های داخلی ساختمان از جمله کارهای مربوط به مرحله‌ی آخر هستند.

قوانین بازسازی ساختمان

چند نکته‌ی مهم در مقاوم سازی ساختمان

  • مقاوم سازی بناهای قدیمی تخصصی و محاسباتی می‌باشد و تجربه صرفا کمی به تشخیص کمک می‌کند.
  • در اکثر مواقع قبل از این که نازک‌کاری و بخشی از سفت‌کاری ساختمان‌های قدیمی تخریب نشود نمی‌توان گفت که ساختمان نیاز به مقاوم سازی دارد یا نه.
  • هدف از مقاوم سازی باید مشخص شود. آیا مقاوم سازی برای وزن طبقات است یا برای جلوگیری از ریزش آوار در زمان زلزله.
  • مقاوم سازی باید کلی باشد. مقاوم‌سازی‌های جزئی باعث ضعیف شدن اسکلت ساختمان می‌شوند.
  • مقاوم سازی ساختمان‌های قدیمی حدی دارد.
  • گاهی اگرچه مقاوم سازی نیاز است اما چون به تمامی بخش‌های ساختمان دسترسی نداریم هزینه کردن برای مقاوم سازی پول دور ریختن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = سی