وبلاگ

کاغذ دیواری و انواع آن

کاغذ دیواری و انواع آن

معرفی کاغذ دیواری و انواع آن

نصب کاغذ دیواری یکی از سریع‌ترین راه‌هایی است که اغلب افراد برای تغییر دکوراسیون داخلی از آن استفاده می‌کنند. انواع کاغذ دیواری با جنس‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارد که برای تمامی قسمت‌های خانه طراحی شده‌اند.

اگر می‌خواهید تغییری اساسی در خانۀ خود ایجاد کنید، می‌توانید انواع مدل کاغذ دیواری را در قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید.

تاریخچه پیدایش کاغذ دیواری

گفته می‌شود که کاغذ دیواری از دیرباز و از زمان چینی‌های باستان استفاده شده است که پس از آن در حدود قرن ۸ از طریق یک زندانی به عرب‌ها و در نتیجه آن به اروپایی‌ها منتقل شده است. اما شکل واقعی کاغذ دیواری بیشتر هم‌زمان با پیدایش صنعت چاپ به میدان آمد که در زمان رنسانس این متریال رونق زیادی در بین اشراف اروپا پیدا کرد و آن را به صورت فرشینه‌های تزئینی و در ابعاد مختلف و طراحی شده توسط هنرمندان خبره، مورد استفاده قرار می‌دادند و از آن پس چون این کالا‌ها قیمت گرانی برای مردم عادی داشت، مجبور شدند به جایگزین ارزان قیمت آن یا همان کاغذ دیواری مشابه همان فرشینه‌ها روی بیاورند.

تاریخچه کاغذ دیواری

از جمله‌ی مهم‌ترین این کاغذ دیواری‌ها می‌توان طاق نصرت مربوط به آلبرشت دور که در سال  ۱۵۱۵ که به سفارش ماکسی میلیان ساخته شد و چاپ‌های معروف انگلستان در سال ۱۵۰۹ اشاره کرد و همچنین در اواسط قرن ۱۸ و ۱۹ در انگلستان و اروپا به تولید انبوه رسید و قیمت آن کاهش یافت و در اوایل قرن بیستم نیز جزء پر استفاده‌ترین کالا‌ها در غرب گشت. تاریخ کاغذ دیواری در ایران نیز به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد که گفته می‌شود به دلیل علاقه‌ی زیاد شاه به هنر و معماری بوده است.

کاغذ دیواری ها برحسب جنس به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع کاغذ دیواری جدید بر حسب جنس به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه با تمامی آن‌ها آشنا شوید.

کاغذ دیواری کاغذی

این نوع کاغذ دیواری‌ها جزو ارزان‌ترین کاغذ دیواری‌هایی هستند که در بازار موجود است. جنس آن از متریالی بسیار نازک ساخته شده که آسیب‌پذیری‌اش را افزایش می‌دهد. علاوه براین شستشوی کاغذ دیواری های کاغذی امکان پذیر نیست و در برابر رطوبت و کثیفی مقاومتی ندارند. نهایت زمان ماندگاری آن‌ها، دو سال است و در دو شکل تک لایه و دو لایه به بازار عرضه می‌شوند. تنها مزیت این کاغذها، قیمت پایین است که برای افراد مستأجر مناسب بوده و به مدت دو سال تنوع را به آنان هدیه می‌دهد.

انواع کاغذ دیواری PVC با روکش وینیل

این مدل کاغذ دیواری را به عنوان کاغذ دیواری ضد آب در بازار می‌شناسند. یکی از بهترین کاغذ دیواری‌های موجود در بازار، همین کاغذهای پی‌وی‌سی است که مقاومت و دوام بالایی داشته و به راحتی شسته می‌شود. مدت زمان ماندگاری این نوع کاغذ دیواری، حداقل پنج سال است و به راحتی خش‌دار یا پاره نمی‌شود.

اغلب اوقات در کنار نقاشی اتاق کودک و آشپزخانه از این جنس استفاده می‌کنند تا دوام بیشتری داشته باشد. تعداد لایه‌های پی‌وی‌سی در مقاومت و مرغوبیت کاغذ اثر مستقیمی دارند. به این صورت که هر چه این لایه‌ها بیشتر باشد، مرغوبیت کاغذ نیز بیشتر است.

کاغذ دیواری نانو

انواع کاغذ دیواری نانو، علاوه بر ویژگی‌های کاغذهای پی‌وی‌سی، مانند قابل شست‌وشو بودن، مقاومت و دوام و…، ویژگی‌های مهم دیگری دارند که عبارت‌اند از: عایق صدا و گرما، مقاوم در برابر تابش آفتاب، ضد آلرژی و حساسیت، ضد کثیفی و گردوغبار.

کاغذ دیواری مخملی

کاغذ دیواری‌های مخملی بیشتر مواقع به عنوان کاغذ دیواری کلاسیک شناخته می‌شوند. این کاغذها به سبک‌های کلاسیک و در رنگ‌های تیره طراحی شده و به دلیل داشتن درصدی از جنس مخمل، قابل شست‌وشو نیستند. متریال دیگر این کاغذ دیواری‌ها، پارچه و پی‌وی‌سی است.

قیمت این کاغذها بالاتر از دیگر کاغذهای دیواری است که علت آن بر می‌گردد به بافت‌های زیبای مخمل که در طراحی آن‌ها استفاده شده است. کاغذ دیواری‌های مخملی از میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی، برای دکوراسیون خانه‌های کلاسیک و لوکس بسیار مناسب‌اند.

کاغذ دیواری مخمل

کاغذ دیواری ۳D

کاغذ دیواری D3 یا کاغذ دیواری سه بعدی نوعی کاغذ دیواری است که در ده سال اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. طرح‌های این کاغذ دیواری از فاصلۀ چند متری به دلیل استفاده از سایه‌ها در طراحی، برجسته به نظر می‌رسد. انواع کاغذ دیواری سه بعدی علاوه بر این‌که قابل شست‌وشو هستند، عمر طولانی‌ای دارند و اغلب در طراحی دکوراسیون مدرن به کار می‌روند.

کاغد دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

یکی از انواع کاغذ دیواری که بسیار کمیاب بوده و قیمت زیادی هم دارد، کاغذ دیواری‌های ساخته شده از الیاف طبیعی هستند. متریال این کاغذ دیواری، چوب فانتزی فنلاندی است و از خاصیت قابل شست‌و شو بودن، ضد حساسیت و سازگاری با طبیعت برخوردار است. با توجه به این‌که در طرح و بافت آن از الیاف چوب و برگ استفاده شده، ظاهری جذاب و زیبا دارد که حس حضور در طبیعت را القاء می‌کند.

کاغذ دیواری نخی

اگر طرح و رنگ به خصوصی را در ذهن دارید که در بازار پیدا نمی‌کنید و قابلیت اجرا با دست را دارد، می‌توانید از این نوع کاغذ دیواری استفاده کنید. این کاغذ دیواری‌ها سفید رنگ هستند و قابلیت این را دارند که طرح‌های فانتری و مدرن را روی آن‌ها پیاده‌سازی کنید.

کاغذ دیواری پارچه ای

انواع کاغذ دیواری های پارچه‌ای بیشتر در دفاتر تجاری، هتل‌ها و اماکن لوکس استفاده می‌شوند و قیمت آن‌ها بسیار زیاد است. مقاومت و استحکام این کاغذها بالا بوده و به راحتی شسته می‌شوند. وزن این کاغذ دیواری‌ها بسیار زیاد است و ضخامت بالایی دارند؛ به همین دلیل به عنوان عایق گرما و صدا نیز عمل می‌کنند.

کاغذ دیواری متالیک

یک نوع کاغذ دیواری کمیاب با قیمتی بسیار زیاد است که طرفداران خاصی دارد. در متریال آن لمینتی از آلومینیوم به کار رفته که ظاهر بسیار زیبایی به آن بخشیده است.

کاغذ دیواری متالیک

کاغذ دیواری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اگر می‌خواهید یک کاغذ دیواری خوب و مقاوم انتخاب کنید، لازم است در کنار توجه به زیبایی و طرح و رنگ آن به جنس و ویژگی‌های آن نیز توجه کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های یک کاغذ دیواری خوب عبارتند از:

  • دارای قابلیت شست‌وشو
  • عایق مناسب برای صدا
  • مستحکم در برابر تابش نور خورشید
  • مقاوم در برابر کشیده شدن
  • مقاوم در برابر خش و پارگی
  • ضد حساسیت

ویژگی های کاغذ دیواری باکیفیت چیست؟

قابلیت شستشو:

یکی از ویژگی‌های مهم کاغذ دیواری ضد آب بودن و قابلیت شستشوی اون است. چنین کاغذ دیواری‌ای بعد از لکه شدن به راحتی تمیز میشه. این ویژگی برای اتاق کودک اهمیت زیادی پیدا میکنه.

ضد خط و خش و پارگی:

مقاومت کاغذ دیواری در برابر خط و خش، یکی از ویژگی‌های مهم اون است.

مقاومت در برابر آفتاب:

بعضی از کاغذ دیواری‌ها اگه در معرض نور آفتاب قرار بگیرن، کیفیت خودشون رو از دست میدن و کدر میشن. چنین کاغذ دیواری‌ای کیفیت لازم رو نداره.

عمر و دوام بالا:

عمر و دوام بالای کاغذ دیواری به ضخامت اون نیز ربط داره. مثلا کاغذ دیواری‌های کاغذی به خاطر نازک بودن، عمر کم و در نتیجه کیفیت کمتری دارن.

قابلیت ترمیم:

کاغذ دیواری‌ای که بعد از خرابی بشه اون رو تعمیر کرد، یک ویژگی مثبت برای اون کاغذ دیواری محسوب میشه.

قابلیت نصب آسان:

کاغذ دیواری مرغوب هنگام نصب کردن کش نمیاد. همچنین بعد از نصب، خط و درز اون مشخص نیست. استفاده از کاغذ دیواری بی‌کیفیت در زیبایی هم تاثیر داره و باعث میشه پوشش شما یکدست نشه.

قیمت کاغذ دیواری:

همونطور که واضح است، کاغذ دیواری‌ای که کیفیت بالایی داشته باشه، قیمت بالاتری هم داره. هم به این دلیل که فرایند تولید اون سخت‌تر و هزینه‌بر بوده و هم از این نظر که دوام بیشتری برای مصرف‌کننده خواهد داشت.

مزایا و معایب استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

جوانب مثبت استفاده از پوستر دیواری:

  • ماندگاری طولانی‌مدت
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • جذابیت بصری
  • پوشش دیوارهای آسیب‌دیده
  • تمیز کردن آسان
  • سهولت کاربرد
  • حذف آسان
  • مقاوم در برابر خوردگی

جوانب منفی استفاده از کاغذدیواری

  • هزینه بالا
  • حذف دشوار آن
  • عدم مقاومت در برابر رطوبت و آب‌وهوا
  • نصب دشوار کاغذدیواری
  • انواع مختلف آن به دلیل جذب نور، محیط را تاریک و کوچک نشان می‌دهد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 × = هجده